Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

Aktuell

TOUR 01/2013
Reading time 1:00 minute

"Carbon racer with frame breakage"

Reader’s question

My carbon racer (price as new: 4000 Euro, 4 years ago) is affected by a frame breakage due to a manufacturer defect on the inner side of the frame (crack), about three centimetres below the bottle cage. The road bike hasn’t made more than 1500 kilometres, i.e. in dry, summer conditions. No race, no winter, no fall, no toppling over. I weigh 71 kg. The manufacturer refuses to acknowledge this manufacturing defect and offers me a Crash Replacement frame at 800 Euro. Why should I pay 800 Euro for a manufacturing defect? I'm the first owner, invoice etc. is available. The bicycle is as from the shop. Can you help me?

Reply by Dirk Zedler, TOUR technology expert and bicycle expert

We cannot state from the photos, whether it’s a manufacturing defect or not. If necessary, you should seek assistance from an experienced expert. In legal terms, both the manufacturer and the bicycle dealer have acted correctly. Your legal rights as a purchaser to a product without defect expire two years after the purchase, i.e. also referred to as warranty rights. After this period of time you can only address a claim to the manufacturer, when you’ve obtained an additional guarantee beyond the statutory two-year-period. If not, you can only hope for goodwill. Your manufacturer has shown goodwill in so far as they have offered you a so-called “Crash Replacement”. Make sure at the moment of purchase already to obtain a comprehensive warranty package including several years – this is an integral part of the overall value of the product.

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