Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

MYBIKE 2020/04

SITTING SAFELY

The bike taxi is a trend. But how safe are the child carriers and what makes the systems fit for road traffic?

Kids love cycling as passengers – also as passengers in a child seat. But are the little ones safely placed on and in the seats of the cargo bikes?

Dirk Zedler, bicycle expert and managing director of Zedler-Institut für Fahrradtechnik und -Sicherheit, points out that bicycle safety lies above all in the responsibility of the manufacturers. According to Zedler, the manufacturers are not completely free in their actions: “They have to comply with the specifications of relevant DIN standards.” However, the standards do not provide specific provisions on the design of child transport systems. They only set out protection scenarios and minimum requirements, i.e. the vehicle must not pose a risk for children. The parts have to withstand a strength test and the seat systems must be designed in a way that no limbs can be trapped. Body parts must not get into the spokes and a contact with sharp edges must be avoided. The technical expert refers to one specific requirement: “Child seats must have appropriate restraint systems, at least a three-point belt.”
In any case, the expert recommends to take a close look at the safety aspects: “When purchasing a child seat – preferably from a specialist dealer – make sure that the seat or the transport system complies at least with the DIN standard, or better still, has a test seal, e.g. from the German Association for Technical Inspection (TUEV). Pedelecs, including e-cargo bikes, must have a CE-mark in general.

Graduate engineer Dirk Zedler, bicycle expert
„Serious accidents often happen when loading cargo bikes. Therefore, kids’ transporters need sturdy kickstands.”

Author: Uli Frieß

Zurück