Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

TOUR 01/2009

Lightweight bike - Illegally lightweight

Interview on the development of lightweight bikes

TOUR: There are lots of tuning suppliers offering their products on the market of extremely safety-relevant components, such as seat posts, handlebars, stems. Are those lightweight components safe?

Zedler: From my experience, the components of experienced German suppliers, such as Tune, Schmolke, AX Lightness, THM, are the most state-of-the-art components available on the current market. The manufacturing of these components is not suited for the series manufacturing in the Far East and therefore nothing speaks against them being lightweight. In this field the technology has reached Formula One level including all consequences.

TOUR: And what would those be?

Zedler: DIYs should keep their hands off these components. Such high-end components are only as good as the mechanic assembling them. As a minimum you need a good torque wrench, carbon assembly paste and the necessary amount of experience to tighten the bolts by starting from a minimum value and approaching the indicated tightening torques in small steps. Overtightening, even though by only half a turn, the combination of incompatible components, and yet a safe component turns into an accident risk.

TOUR: Where is a tuning reasonably priced, safe and promising?

Zedler: Virtually all bikes up to premium mid range bikes allow a weight saving of 400 to 800 grams in the area of the wheels without loss of function. A lot of weight saving can be achieved by using other tires and tubes and really acceptable system wheels with alu rims do not weigh more than 1,400 grams – these are however rarely included in the original equipment. As regards the gear and brake components, there is in my opinion only little potential for tuning beyond the top systems.

Graduate engineer Dirk Zedler, bike expert, www.zedler.de

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