Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

Frankfurter Rundschau.de, 2020/06/01
Reading time 2:00 minutes

Quiet low-flying engines

Pedelecs are popular, but at 15.5 mph for many people not fast enough. By means of minor technical trickeries you can easily achieve double performance which is an illegal and above all dangerous trend.

They are as big as matchboxes and make e-bikes twice as fast with a few simple operations: clip-on tuning kits, i.e. components designed to manipulate the limited speed of electric bikes. Although e-bike tuning for road traffic is illegal and dangerous, the demand for auxiliary devices pushing the speed is obviously high.

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The dangerous thing about tuning is above all the fact that components, such as handlebars, frames or seat posts suffer from “fatigue” and are therefore liable to break suddenly, says Dirk Zedler, Managing Director of Zedler-Institut für Fahrradtechnik und -Sicherheit. This can happen on a normal trip, with no special reason and without notice.” According to Zedler, knocked-out teeth, paraplegia and death are possible consequences.

However, manufacturers of e-bike drives have found a way to put a technical stop to the dangerous business with the manipulated boneshaker bikes: “We offer the possibility of connecting a second sensor via our CAN bus, i.e. the interface for data exchange, which allows the detection of excessive speeds”, explains Horst Schuster, Sales Manager of drive manufacturer Brose. The competitor Haibike also uses a sensor which, according to their own statements, makes manipulations by plug-on dongles impossible.

The Stuttgart company Bosch has integrated a recognition software in recent models. However, online dealers are already offering a new tuning kit that could at least bypass the protective mechanism of Bosch.

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Author: Taylan Gökalp, dpa

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