Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

SAZbike 16/2015

Modifications to e-bikes – a problem also for manufacturers

The experts’ recommendations

Dirk Zedler – Zedler institute

Pedelecs have to be provided by the manufacturer with a CE-marking. To this end the complete product must undergo a conformity procedure based on the original parts list of the pedelec. Only if the product has passed all tests and only if the imperative risk analysis was successful, the vehicle can be put on the market. Therefore, modifications to the pedelec, i.e. changes to the assembled pedelec, can compromise the CE-marking which means that the pedelec may no longer be sold by the dealer. This implicit prohibition to make changes refers in particular to components which mean considerable modifications to the characteristics of the vehicle. That does not only concern the motor power, but also things which seem trivial at first sight, such as the transmission or the stem.

A stem or handlebars combined with another seating position for the cyclist may change the riding characteristics of the pedelec. This can mean that the operational safety is no longer given. A solution to this difficult situation for the dealer is that the pedelec manufacturers work out lists specifying the products with which the dealer can assemble the vehicle to the customer wishes.

A positive thing is that some manufacturers have already started to do so, others are about to do so. My recommendation for the dealers is to order the pedelecs from those manufacturers where often necessary changes are already provided. Trade supervisory authorities may impose a stop of sales to dealers grossly ignoring this point. In addition, dealers assume liability for the changes, if the worst comes to the worst.

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