Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

TOUR 02/2004

Computers on wheels

Airplanes, cars, ships - these vehicles have already been researched down to the last detail by legions of engineers and almost anything is kown about driving dynamics, maximum loads and stability. Only the road bike has remained unknown - up to now: TOUR heralds a new age of road bike real data capture.

When automobile engineers develop a new car, they nowadays already know before the first serial production what will happen to the passenger cell if the car crashes against a fixed obstacle at 50 kilometers per hour. An exakt knowledge of the material properties allow for computer simulations to be created which mirror reality almost par for par. With bikes, this is unimaginable.

The diamond frame costruction has been existing for more than 100 years indeed. But up to now, we have come to know only vaguely which forces impact on the individual components of the bike. This didn't matter when bikes still were so heavy and robust that they often outlived their owners. Today, the road bike - just like any other object of utility - is subject to trends and tendencies much more than it used to be - and an important trend is low weight. Only very few manufacturers, however, calculate before serial production, how much material is needed where in order to build a light, but nevertheless safe bike; most of them just try until the compromise between weight and qualities like stiffness and stability roughly fits. But just roughly: There are definitely far too many bikes on the road whose low frame stiffness at least irritates their riders or - worse - brings them into trouble. And there are far too many documented cases of breaking stems, handlebars and seat posts.

(...)

Author: Dirk Zedler

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