All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

RadMarkt 04/2012
Lesedauer 1:00 Minute

Dirk Zedler: Prüfsiegel – Schein der Sicherheit

Die Durchführung der Tests gemäß DIN EN obliegt den Herstellern, sie wird nicht extern kontrolliert. Ähnlich wird beim CE-Zeichen verfahren. Es signalisiert dem Verbraucher die Übereinstimmung des Rades mit dem Produktsicherheitsgesetz.

Dazu zählen eine umfassende Dokumentation der Prüfberichte von Fahrradkomponenten sowie der Akkus und Ladegeräte; Schaltpläne sind beizufügen. Diese Berichte können auch von den jeweiligen Vorlieferanten stammen und müssen nicht eigens vom Radhersteller erhoben werden.

Externe Kontrolle ist gewährleistet durch Siegel wie DIN Plus und das GS-Zeichen, die nur durch zertifizierte Prüfinstitute vergeben werden dürfen. Die meisten Prüfungen im DIN-EN-Bereich sind nicht auf die entsprechenden Belastungen durch elektrische Antriebe ausgelegt.

Nach Zedlers Ansicht wird bei allen Normen und Prüfsiegeln die Prüfung der Fahreigenschaften vernachlässigt. Die Kosten für Schadenersatzzahlungen, Rückrufe und Versicherung ließen sich durch strengere Prüfverfahren reduzieren.

Auch der Händler profitiere davon, sagte Zedler: unberechtigte Reklamationen könnten abgelehnt werden; das ließe sich mit Prüfprotokollen untermauern. Strengere Prüfungen führten aber zu besserer Produktqualität und damit zu höherer Kundenzufriedenheit.

Autor: Christopher Müllenhof

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