All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

In our daily work as we deal with bicycle safety, technology and user manuals we come across lots of safety risks. The most frequent ones are published in articles of the leading German special-interest magazines TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 and E-Bike – Das Pedelec-Magazin to make this information important for the sector accessible to a wider public.

For many years now the Eurobike Show Daily accompanying the annual international Eurobike Show has given us the opportunity to publish our perspective on major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent lectures about all topics relating to bicycle technology and bicycle market. In addition, we are regularly cited by further special-interest magazines or trade journals as well as more and more by radio and television and in their media reports, which shows us that we are completely right with our information. The section NEWS informs you about the latest news from our specialist fields. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to topics of interest.

RadMarkt 10/2004

Tödliches Karbon

Leserbrief: beidseitiger Bruch eines Karbon-Gabelschaftes 

Am 18. September 2004 verunglückte mein Sohn, der versierte Radfahrer Michael S. (46) im Landkreis Weißenburg-Gunzenhausen mit einem Rennrad ...Bj. 2004 sehr schwer. Der Unfall führte am 19. September 2004 zum Tode meines Sohnes.
Ursache des Unfalls war der beidseitige Bruch des Karbon-Gabelschaftes zirka 10 Zentimeter unterhalb des Gabelkopfes. Dem Unfall vorausgegangen war ein Brems- und Ausweichmanöver innerhalb einer Ortschaft. Ein Aufprall auf irgendein Hindernis fand nachweislich nicht statt.

Vermutlich wäre mein Sohn noch am Leben, wenn er die Veröffentlichungen in der Zeitschrift RadMarkt von Herrn Diplom-Ingenieur Zedler über die Gefährlichkeit von Karbonbauteilen im Fahrradbau gelesen hätte. Die wichtigste Aussage von Herrn Zedler: "Karbon verbiegt sich nicht, Karbon bricht!" Inzwischen ermittelt die Staatsanwaltschaft. Mein Sohn wird nicht wieder lebendig, andere Radfahrer sollen jedoch durch diesen Leserbrief vor dem unkritischen Einsatz von Karbongabeln gewarnt werden.

Go back