All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

In our daily work as we deal with bicycle safety, technology and user manuals we come across lots of safety risks. The most frequent ones are published in articles of the leading German special-interest magazines TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 and E-Bike – Das Pedelec-Magazin to make this information important for the sector accessible to a wider public.

For many years now the Eurobike Show Daily accompanying the annual international Eurobike Show has given us the opportunity to publish our perspective on major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent lectures about all topics relating to bicycle technology and bicycle market. In addition, we are regularly cited by further special-interest magazines or trade journals as well as more and more by radio and television and in their media reports, which shows us that we are completely right with our information. The section NEWS informs you about the latest news from our specialist fields. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to topics of interest.

SAZbike 04/2016

"Das ist Schrott und echt ein Sicherheitsrisiko"

Das NDR-Fernsehmagazin "Markt" hat für die Sendung vom 18.4.2016 vier Fahrräder von Discountern unter die Lupe genommen. Das Ergebnis ist erschreckend:

Schlechte Bremsen, Lenkerbrüche, verrutschte Felgenbänder, locker Vorbauten, eiernde Räder. Der Test der Räder von Aldi, Hagebau, Lidl und Real beim Sachverständigen Dirk Zedler fiel negativ aus. "Sowas darf nicht in den Handel kommen. Es ist ein absolutes Sicherheitsrisiko", bilanzierte Zedler nicht nur einmal.

Hagebau hat auf den Test reagiert, den Verkauf gestoppt sowie einen Rückruf wegen eines Lenkerbruchs eingeleitet. Während Lidl ebenfalls nicht mehr das getestete Rad von Prophete verkauft, überging Aldi die Nachfrage wegen eines Lenkerbruchs. Der Hersteller der Real-Fahrräder, vermutlich die Mifa, führte die Mängel auf Transportschäden zurück.

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