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The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

SAZbike 05/2005
Lesedauer 1:00 Minute

Warentest-Methoden verursachen in der Branche Bauchschmerzen

Die Stiftung Warentest genießt einen zweifelhaften Ruf in der Fahrradindustrie.

München (bo) -Die Stiftung Warentest genießt einen zweifelhaften Ruf in der Fahrradindustrie. Der jüngst veröffentlichte Kinderrad-Test, bei dem es bestenfalls befriedigende Noten gab (SAZbike 8/2005), sorgte für weitere Verstimmung. Trotz teils vernichtender Kritik seitens der Warentester sind die Hersteller von Ihren Produkten überzeugt, zumal die angewandten Testmethoden umstritten sind.

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Auch der Sachverständige Dirk Zedler zweifelt am Realitätsbezug des Warentests. Besonders die Übertragung von Prüfstands-Zeiten auf Kilometerzahlen bereitet ihm Sorgen: "Da habe ich immer Bauchschmerzen." Rahmenrisse oder gar -brüche sind Zedler in seiner Beratungspraxis bislang nicht untergekommen: "Kinderrad-Materialversagen haben keine Rolle gespielt. Wenn etwas aufgetreten ist, war es oftmals ein Montagefehler." Bei Tests, in denen Langzeitbelastungen simuliert werden, müsse man zudem fragen: "Wie lange muss ein Fahrrad nutzbar sein?" Insgesamt sei der Praxisbezug wichtig. "Ein echter Test fußt auf real existierenden Brüchen." Also muss in der Realität erst etwas passieren, bevor man das in einem praxisnahen Test nachvollziehen kann. "Ich muss meine Prüfmachinen mit der Praxis abgleichen", erklärt Zedler.

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