All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

In our daily work as we deal with bicycle safety, technology and user manuals we come across lots of safety risks. The most frequent ones are published in articles of the leading German special-interest magazines TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 and E-Bike – Das Pedelec-Magazin to make this information important for the sector accessible to a wider public.

For many years now the Eurobike Show Daily accompanying the annual international Eurobike Show has given us the opportunity to publish our perspective on major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent lectures about all topics relating to bicycle technology and bicycle market. In addition, we are regularly cited by further special-interest magazines or trade journals as well as more and more by radio and television and in their media reports, which shows us that we are completely right with our information. The section NEWS informs you about the latest news from our specialist fields. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to topics of interest.

positionen – Das Magazin der deutschen Versicherer, 02/2017

Wer braucht schon Pferde!

Die schönste Versicherungssache der Welt – 300.000 Euro

Das Fahrrad verdanken wir einem Vulkanausbruch in Indonesien. Dort speit der Tambora so gewaltige Aschewolken in die Stratosphäre, dass das Wetter weltweit verrückt spielt. In Deutschland kommt es „im Jahr ohne Sommer“ zu Ernteausfällen und Hungersnöten. Als Pferde knapp werden, weil sie entweder krepieren oder auf dem Teller landen, stellt Karl Freiherr von Drais 1817, vor genau 200 Jahren also, eine geniale Idee vor: eine Laufmaschine, um Pferde zu ersetzen. Vom Tempo her überzeugt die „Draisine“: Für 15 Kilometer von Mannheim gen Schwetzingen braucht sie eine Stunde – weniger als die Postkutsche! Eine der wenigen erhaltenen Original-Draisinen steht in Ludwigsburg, in der Sammlung von Dirk Zedler. Der Geschäftsführer der GdFS (Gesellschaft der Fahrrad-Sachverständigen) schätzt den Wert des Gefährts aus den 1820er-Jahren auf 35.000 Euro. Seine Sammlung historischer Räder ist bestens geschützt – und versichert: Im Schadensfall zahlt die Versicherung bis zu 300.000 Euro.

Go back