All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

BIKE 03/2016
Lesedauer 0:50 Minuten

BIKE erklärt die Welt

Leserfrage

Ich habe ein Specialized Epic Bj. 2006 und bin ca. 40000 km gefahren – Forstwege, aber auch Alpencross und Marathon. Meine Frage: Wird ein Alu-Rahmen im Laufe der Zeit weich?

Antwort von Dipl.-Ing. Dirk Zedler, Zweirad-Sachverständiger

"Die Mär vom weichgetretenen (Alu-) Rahmen ist fast schon so alt wie das Fahrrad selbst. Bei Rahmen aus Metall kann das nicht passieren, denn die Steifigkeit hängt vom materialeigenen Elastizitätsmodul ab – und dies ändert sich bei der Benutzung nicht. Diese physikalische Gesetzmäßigkeit hat das Magazin TOUR bereits vor Jahren mit Tests mehrerer Rahmen auf dynamischen Prüfständen belegt. Wird ein Aluminiumbauteil tatsächlich spürbar weich, weist es bereits Anrisse auf, steht es sehr kurz vor dem völligen Versagen. Meist rührt das sich ändernde Gefühl des Fahrers von anderen Faktoren her, weshalb erst einmal der feste Sitz und Zustand der Anbauteile und Lager geprüft werden sollten. Die Argumentation eines weich gewordenen Alu-Rahmens hilft vielleicht bei der Durchsetzung eines neuen Bikes in der Haushaltskasse, überzeugt den Experten jedoch nicht."

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