All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

BIKE 03/2016
Lesedauer 0:50 Minuten

BIKE hilft

Leserfrage – STREITPUNKT GEWICHT

Im Prospekt von Scott steht für das 2016er-Modell Genius 930 (M) ein Gewicht von 12,7 kg, ohne Pedale. Ich habe dieses Bike in XL gekauft und stelle fest, dass es rund ein Kilo schwerer ist als die Prospektangabe! Die Erklärung von Scott, dass die Reifen und der Rahmen bis insgesamt 600 Gramm Differenz ausmachen können, befriedigt mich nicht. Ich habe doch ein Anrecht auf ein Bike mit 12,7 kg plus minus etwas Toleranz.

Dipl-Ing. Dirk Zedler, Zweirad-Sachverständiger meint dazu:

"In der Fertigung entstehen Gewichtstoleranzen, insbesondere bei Carbon-Rahmen, Reifen oder Sätteln. So können bei einem Bike wenige 100 Gramm Abweichung nicht verhindert werden. Hersteller geben zudem oft den vorteilhaften Wert eines Rahmens der Größe M oder kleiner an. Eine Abweichung von einem Kilo halten wir jedoch für zu viel. Ob dies einen Sachmangel darstellt, der zur Rückgabe berechtigt, müsste ein Gericht klären. Die Tatsache, dass einige Hersteller in der jüngeren Vergangenheit ihre Angaben deutlich realistischer gemacht haben, lässt die Vermutung zu, dass hier Käufer recht bekamen."

Go back