All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

BIKE 04/2011
Lesedauer 0:30 Minuten

Garantie-Querelen

Ein Rahmen soll auf Garantie erneuert werden. Das Problem: Die meisten Anbauteile wie Sattelstütze, Umwerfer etc. passen nicht mehr an den neuen Rahmen, die müsste man neu kaufen. Was bedeutet Garantie? Muss ein Hersteller, wenn er eine Garantie auf ein Teil gibt, diese nicht in irgendeiner Form einhalten?

Antwort: Dipl. Ing. Dirk Zedler

Grundsätzlich sind die gesetzliche Haftung wegen Sachmangels und die freiwillige Herstellergarantie zu trennen. Die ersten zwei Jahre nach dem Kauf greift das Gesetz und der Händler ist verpflichtet, den Mangel abzustellen. Hierzu gibt es verschiedene Wege.

Die Garantie ist ein freiwilliges Qualitätsversprechen des Herstellers. Dieser darf grundsätzlich die Garantieregeln fast wie er will definieren. Es ist daher nicht ungewöhnlich, dass Transport und Montage-Kosten oder über das eigentliche Bauteil hinaus notwendige Komponenten nicht erstattet werden. Das ist freilich nicht schön. Daher hilft im Schadensfall nach den ersten zwei Jahren nur Verhandlungsgeschick.

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