All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

TOUR 09/2003
Lesedauer 0:40 Minuten

Talentschau

Die Gabel, das unbekannte Bauteil: In dem schlanken Zweibein an der Fahrradfront steckt mehr Potenzial für Fahrverhalten und Komfort als viele wissen. TOUR deckt's auf.

Zum Rahmenset eines Rennrades gehören Rahmen und Gabel. Doch während die Wahl des Rahmens vielen Radlern schlaflose Nächte bereitet, verschwenden sie an die Gabel eher weniger Gedanken. Dabei ist es die Gabel, die das Fahrverhalten des Komplettrades deutlich stärker beeinflusse, als allgemein vermutet wird. Sie entscheidet ganz wesentlich über Lenkverhalten, Fahrkomfort, Fahrsicherheit und, in geringerem Ausmaß, die Aerodynamik.

Ein Ausflug in die Fahrphysik am Beispiel des Lenkverhaltens illustriert das anschaulich. Das wichtige Maß hierfür ist der Nachlauf als Funktion der Gabelvorbiegung und des Lenkkopfwinkels des Rahmens. Je nach Philosophie der Hersteller haben Rennradgabeln Vorbiegungen zwischen 35 und 55 Millimetern, was abhängig vom Lenkkopfwinkel Nachläufe zwischen 4 und 6,5 Zentimetern ergibt. Diese beiden Extreme könnte man auch als den "italienischen" (wendigen) und den "amerikanischen" (trägen) Pol bezeichnen: Ein langer Nachlauf beruhigt die Fahrt, ein kurzer macht sie agil.

(...)

Autor: Dirk Zedler

Go back