All about bicycles, electric-assisted bikes, technology and safety in the press

The most common safety risks that we come across in our daily work around bicycle safety, technology and operating instructions are also published by us in articles in the leading German special-interest magazines TOUR (Europe's road bike magazine no. 1), BIKE (Europe's mountain bike magazine no. 1), MYBIKE and EMTB in order to make this information, which is important for the industry, available to a wider public.

For many years now, the Eurobike Show Daily, trade fair magazine of the annual Eurobike Show, has also given us the opportunity to publish our view of major developments in the cycle industry in full-page articles.

We also speak regularly in independent expert presentations about all areas of bicycle technology and the bicycle market. In addition, we are quoted by further special-interest magazines of the industry and the trade as well as increasingly by radio and television in their media reports, which shows us that we are spot on with our advice. The section "News" informs you about the latest news from our specialist areas. The reports and publications of this section are listed chronologically or according to areas of interest.

TOUR 04/2018
Lesedauer 1:00 Minute

TÜV für Fahrradbremsen?

Leserfrage

Eine Frage an die Technik: Warum müssen Rennradbremssysteme und alle Komponenten nicht zum TÜV, bevor sie auf den Markt kommen?

Es antwortet DIRK ZEDLER, TOUR-Technikexperte und Fahrrad-Sachverständiger

Das Fahrrad ist kein Kraftfahrzeug und auch kein Fahrzeug, das der Zulassung bedarf. Es unterliegt den europaweit gültigen Gesetzen, etwa dem Produkthaftungsgesetz und auch dem Produktsicherheitsgesetz. Weiterhin gibt es für das Fahrrad einige Normen, die anzuwenden sind. Diese Normen wiederum stellen nur eine Mindestanforderung dar, die der Hersteller je nach Einsatzzweck des Fahrrades und je nachdem, welche Gewichte er darauf zulässt, mit erweiterten Prüfungen ergänzen muss. Im Ergebnis liegt es jedoch an der Sorgfaltspflicht des Herstellers, die Sicherheit zu gewährleisten, bevor er sein Produkt in den Umlauf bringt. Hier gibt es unter den Herstellern durchaus verschiedene Ansätze, auch wenn diese sich in den vergangenen Jahren deutlich professionalisiert haben.

 

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