Medienberichte und Publikationen rund um Fahrräder, Pedelecs, Technik und Sicherheit

Die häufigsten Sicherheitsrisiken, die uns in der täglichen Arbeit rund um Fahrrad-Sicherheit, -Technik und -Bedienungsanleitungen auffallen, publizieren wir auch in Artikeln in den führenden Fachmagazinen TOUR – Europas Rennrad-Magazin Nr. 1, BIKE – Das Mountainbike Magazin Europas Nr. 1 und E-Bike – Das Pedelec-Magazin, um diese für die Branche wichtigen Informationen einer größeren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.

Auch die Eurobike Show Daily, Messezeitschrift der jährlich stattfindenden Eurobike Show, gibt uns seit vielen Jahren die Möglichkeit, unsere Sicht auf wichtige Entwicklungen in der Fahrradbranche in ganzseitigen Artikeln auszuführen.

Darüber hinaus sprechen wir regelmäßig in unabhängigen Fachvorträgen über alle Bereiche der Fahrradtechnik und des Fahrradmarktes. Auch weitere Fach- bzw. Branchenzeitschriften sowie immer häufiger Radio und Fernsehen zitieren uns in ihren Medienberichten und zeigen uns, dass wir mit unseren Hinweisen genau richtig liegen. In der Rubrik AKTUELL erfahren Sie laufend alle Neuigkeiten aus unseren Fachbereichen. Diese Berichte und Publikationen sortieren wir für Sie chronologisch bzw. nach Interessensgebieten.

TOUR 11/2015
Reading time 1:30 minutes

Is the standard gear ratio 53/39 outdated?

Reader’s question

It occurs to me that most of the bicycles presented in your magazine have the new gear ratio 52/36. Is the standard gear ratio 53/39 outdated or is this the decision of the manufacturers, because they don’t want to replace the complete crankset when you want to have a compact crankset with a gear ratio 50/34?

Reply by Dirk Zedler, TOUR technology expert and bicycle expert

With regard to gear ratios on bicycles a lot things have changed for the better. In former days pros as well as hobby cyclists had 52/42 cogs in the front making hill climbing rather challenging. In the past years there have been significant improvements in this field and there are more and more gear ratios suitable also for normal hobby cyclists. The gear ratio should always be adapted to the own capacities – and when climbing hills you reach your limits. Pedalling cadences with less than 60 rotations per minute are very inefficient. Small chainrings in the front and large sprockets in the rear are therefore a must for hobby cyclists heading for the uplands as well as the alpine area. Fortunately there is a uniform bolt circle design on current 11-speed groupsets for all thinkable chainring combinations so that the crankset does not need to be replaced. The 53/39 gear ratio is only suitable for well-trained cyclists in flat to undulating terrains. The 50/34 gear ration – the classic compact crankset – is first choice for riding mainly over hilly terrain. But for many athletes who prefer cycling over flat terrain this combination is too small. For them the 52/36 gear ration has therefore developed into an addition option. The manufacturers assemble the version fitting best with the cycle concept. After all, the fact that so many options are available is to be welcomed.

Zurück